FANDOM

Duncker, Alexander (1813-1897).jpg
Aleksander Friedrich Wilhelm Duncker (ur. 18 lutego 1813 w Berlinie, zm. 23 sierpnia 1897 w Berlinie) – niemiecki wydawca, księgarz i pisarz.

ŻycieEdytuj

Aleksander był drugim synem znanego pruskiego wydawcy Karola Dunckera (współzałożyciela wydawnictwa Duncker & Humblot) i Fanny z domu Wolff. Wbrew zainteresowaniom braci, Aleksander poszedł w ślady ojca: po odbyciu praktyk założył w 1837 własną firmę – Wydawnictwo Aleksander Duncker, które specjalizowało się w literaturze beletrystycznej. W jego wydawnictwie karierę rozpoczynał m.in Theodor Storm. Wydawca publikował też dzieła wielu sławnych osobistości, m.in.: Paula Heyse (laureata literackiej Nagrody Nobla w 1910), Karla von Holtei (znanego śląskiego pisarza i aktora teatralnego), Hermanna von Pückler-Muskau (podróżnika i projektanta Parku Mużakowskiego). Mając w rodzinie aż trzech polityków, Aleksander posiadał szerokie kontakty w sferach rządowych. Prowadził np. regularną korespondencję z królem Fryderykiem Wilhelmem IV, a po jego śmierci z cesarzem niemieckim Wilhelmem I. W 1841 otrzymał honorowy tytuł Królewskiego Nadwornego Księgarza. Aleksander został także oficerem rezerwy w pruskiej armii i brał czynny udział w walach podczas trzech wojen: prusko-duńskiej w 1864, prusko-austriackiej w 1866 oraz francusko-pruskiej w 1870. Dosłużył się stopnia podpułkownika. Aleksander Duncker zmarł w Berlinie 23 sierpnia 1897 w wieku 84 lat.

PublikacjeEdytuj

Wśród dzieł wydanych przez Dunckera szczególnie wyróżniają się dwie kolekcje:

  • Wiejskie dwory, pałace i rezydencje szlachty pruskiej, wraz z rodziną królewską, rezydencjami letnimi, ogrodami przypałacowymi, artystycznie wykonane, z kolorowymi ilustracjami i tekstem w okresie 1857-1883[1] – zbiór 16 tomów, zawierający 960 kolorowych litografii w formacie 20x15 cm. Publikacja zawiera ok. 371 ilustracji pałaców i rezydencji w obecnych granicach Polski (w tym aż 227 z terenów Śląska Dolnego i Górnego)
  • nieukończony do śmierci wydawcy zbiór korespondencji króla Fryderyka II Wielkiego – do 1897 wydano 29 tomów; do roku 1939 opublikowano kolejno tomy 30–46; projekt wznowiono w roku 2003 publikując tom 47.

Poza wspomnianymi wydanymi kolekcjami, sam Aleksander także próbował swoich sił jako pisarz. Napisał m.in.:

  • Patrioci: narodowy dramat w trzech aktach – 1851
  • Poprzez noc ku światłu. Historia czasu – 1867
  • Poza drogą. Wiersze włóczęgi – 1877
  • nowela Angiola Folimarino – 1886
  • nowela Jej obraz – 1891
  • Jaskółki. Opowieść dla dzieci – 1897.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki